Jaunais Eiropas Bauhaus & LADC Reklāmas skola12-05-2021

Maija sākumā norisinājās starptautiska darbnīca, kuru organizēja Eiropas Radošo direktoru klubs ADC*E, un kurā satikās 31 jauni radošie prāti, lai kopā radītu idejas, kas varētu uzlabot vides kvalitāti Eiropā. Jaunie talanti pieredzējušu mentoru vadībā izstrādāja radošas idejas, kā risināt šābrīža lielos izaicinājumus, kurus piedzīvojam un meklētu ilgtspējīgus risinājumus, piemēram, preču un pakalpojumu CO2 izmešu mazināšanu dažādos sektoros (mobilitāte, mode, pārtika un dzērieni, izklaide, sports u.c.).

Darbnīcā piedalījās arī divas pārstāves no Latvijas, kuras savulaik ir absolvējušas Latvian Art Directors Club Reklāmas skolu un tagad pašas darbojas reklāmā profesionāli – Ieva Vītola (aģentūra VUCA) un Paula Kristiāna Pētersone (aģentūra Not Perfect).

Nezinātājiem Bauhaus varētu izklausīties pēc kāda naktskluba Berlīnē, taču īstenībā Bauhaus ir vides, ekonomikas un kultūras projekts, kura mērķis ir palīdzēt īstenot Eiropas zaļo kursu, apvienojot dizainu, ilgtspēju, piekļūstamību, pieejamību cenas ziņā un ieguldījumus. Jaunais Eiropas Bauhaus ir radoša iniciatīva, kas nojauc robežas starp zinātni un tehnoloģijām, mākslu, kultūru un sociālo iekļaušanu, un cenšas ar dizaina palīdzību rast risinājumus ikdienas problēmām. Tādējādi Jaunā Eiropas Bauhauspamatvērtības ir ilgtspēja, estētika un iekļautība.

 

Kā radošie var palīdzēt samazināt CO2 izmešu apjomu?

Bauhaus iniciatīvas ietvaros mākslinieki, dizaineri, inženieri, zinātnieki, uzņēmēji, arhitekti, studenti un visi interesenti var dalīties ar iedvesmojošiem sasniegumiem, un arī šīs ADC*E darbnīcas rezultāts – deviņas idejas, tikušas iesniegtas kā oficiāls pieteikums Eiropas Komisijā.

Iepazīstinām ar divām idejām, kuru izstrādē piedalījās Latvijas pārstāves.

 

Ballon de Carbone – izmešu samazināšana sportā 

Ballon d’Or jeb zelta bumbas statuete ir balva, kura katru gadu tiek pasniegta labākajam futbolistam pasaulē. Piemēram, Laionelam Messi ir sešas šādas balvas, bet Krištianu Ronaldu - piecas. ADC*E darbnīcas radošā komanda izlēma “nozagt” šo pasākumu, kas ir viens no lielākajiem sporta notikumiem pasaulē, un zelta bumbas vietā pasniegt melnu un mazliet baisu oriģinālās futbola bumbas repliku, kas veidota no CO2 izmešiem kā simbols par to apjomu, ko futbola industrija saražo vienā dienā. Darbnīcas komanda atklāja, ka 20 top futbola spēlētāji, kuri nominēti Ballon d’Or 2019. gadā, radīja vismaz 505 tonnas CO2 izmešu vien ar lidojumiem. Kā stāsta Paula Kristiāna Pētersone, “Šis melnais Ballon de Carbone tiktu pasniegts nevis Messi vai Ronaldu, bet tam futbolistam, kurš katru gadu ietaupīs visvairāk CO2, un kas noteikti nebūs viens no šiem kungiem. Lai noteiktu viszaļāko sportistu, izveidosim īpašu reitingu, un, lai pieteiktu pasākumu un pievērstu mediju uzmanību, vienā diennaktī pārkrāsosim lielāko stadionu futbola laukumu baltās līnijas melnās krāsās – kā simbolu piesārņojumam, kas pārņem visu futbola industriju. Un, ja viss izdosies – šī CO2 bumba paliks mazāka ar katru gadu līdz 2050. gadā izzudīs pavisam – jo visa futbola industrija būs beidzot CO2 neitrāla”. Šāds risinājums apvieno dramatisku (melnie stadioni), simbolisku (CO2 bumba) un īstu darbības plānu (sportistu ilgtspējības reitings).

  

Arī datu patēriņš nodara kaitējumu videi

Komanda, kurā darbojās Ieva Vītola, izvirzīja savu piedāvājumu mediju un izklaides jomai. Ieradumu un pieņēmumu pārskatīšana ir labs sākuma punkts, un viens no aspektiem, kuriem nav pievērsts pietiekami daudz uzmanības CO2 izmešu kontekstā, ir mūsu apjomīgais datu patēriņš. Komanda atklāja, ka viedtālruņu lietošana var būt tikpat piesārņojoša kā avioindustrija, un, kas ir uztraucoši, cilvēki nemaz nezina, ka datu lietošana veicina CO2 izmešu rašanos. Tāpēc ADC*E darbnīcas ideja – radīt viedtālruņa aplikāciju, kas uzskaita datu lietojumu CO2 izmešu apjomā, un kurā ir padomi, kā šo izmešu apjomu samazināt, piemēram “greensavers” jeb zaļie ekrānsaudzētāji, kas atgādina, cik labi vai ne pārāk labi tu spēj atturēties no telefona lietošanas, ekoloģiskas straumēšanas iespēja, lai samazinātu kvalitāti un datu lietojumu audiovizuālu materiālu skatīšanās laikā un pat apgriezto telefona rēķinu, kur uzņēmumi varētu maksāt atpakaļ naudu saviem klientiem par neizmantotajiem datiem. 

Ar visām deviņām idejām iespējams iepazīties šeit:

https://www.adceurope.org/9-ideas-for-the-neweuropeanbauhaus/?fbclid=IwAR0BSLiZkgii1XGxXbqkvUUtH9H6QSwhGaiqPtxFvsDtwp9r31iwjw0zQPM

 

Ar radošumu par cilvēcību

Paula Kristiāna Pētersone atzīst, ka viņai pašai pirms dalības darbnīcā nebija līdz galam ir skaidrs, kas tad ir jaunais Eiropas Bauhaus, jo sarežģītu lietu un konceptu izskaidrošana vienkāršā un saprotamā valodā nav gluži Eiropas Savienības stiprā puse. Taču šī pieredze parādīja, cik svarīgi ir tas, ka uz kādu problēmu skatās cilvēki no dažādām industrijām, ar dažādiem skatījumiem. Jo, ja visas problēmas risinās viena un tā pati Eiropas komisija ar vieniem un tiem pašiem cilvēkiem, sanāks vieni un tie paši risinājumi.

“Arī tad, kad cilvēki plānoja, kā nokļūt uz mēness, no sākuma nevienam nebija skaidrs, kā tieši to izdarīt. Un te ir līdzīgi – mērķi ir lieli, kā līdz tiem nonākt, nevienam nav pilnīgas skaidrības, bet apskaidrība droši vien radīsies domājot un darot, jo sēdēt un gaidīt nevar, jo drīz viss Eiropas parlaments pārvērtīsies baseinā, ja nesāksim rīkoties tagad”, saka Latvian Art Directors Club prezidents Aleksandrs Bētiņš.

“Biju patīkamā šokā, ka ir iespējams tik daudz izdarīt un izdomāt nepilnās trīs dienās. Tas, protams, nenozīmē, ka tagad visiem jābūt spējīgiem strādāt ar tādu jaudu tik īsā laika posmā, bet, ne velti saka, ka dimanti rodas zem spiediena – visu komandu idejas un rezultāti man pierādīja, ka tādā formātā un komandā ir baigais spēks un tāds apslēptais ideju dārgakmeņu lauks. Jo, bieži vien, jo ilgāk tu domā un pārdomā, jo vairāk tu stiep garumā un beigās projekts, kam vajadzēja ilgt vienu mēnesi ilgst jau gadiem Būtībā ieteiktu visiem jebkurā jomā, jebkurā jautājumā iedot savu uzdevumu 31 radošam prātam no visas Eiropas un skatīties, kas notiek.”, atzīst Paula Kristiāna Pētersone.

Draugi & Partneri